„Stempelkiem i pędzlem malowane” Anna Pasierbiewicz

„Stempelkiem i pędzlem malowane” Anna Pasierbiewicz

Ukończyła Zasadniczą Szkołę Zawodową w Bolesławcu jako zdobnik-ceramik oraz Technikum Ceramiczne w Krotoszynie o specjalizacji technologia ceramiki. Z „Ceramiką Artystyczną” Spółdzielnią Rękodzieła Artystycznego związana w latach 1970-2007. Przez ponad 30 lat pracy w spółdzielni wprowadziła do produkcji około 200 wzorów.
Pierwsze cztery lata pracowała w szkliwierni, już wtedy pod okiem Zofii Gruszczyńskiej uczyła się dekorowania naczyń kolorowymi szkliwami oraz angobami przy użyciu gruszki. Predyspozycje i talent A. Pasierbiewicz szybko zauważono i zaproponowano jej pracę w malarni i zajęcie się wzornictwem. Około roku 1974 r. główny technolog spółdzielni Andrzej Skowroński namówił ją do wycinania stempli z korka, gumy, gąbki morskiej. W 1975 r. A. Pasierbiewicz wraz z Z. Gruszczyńską zajęły się projektowaniem pierwszych dekoracji stempelkowych. W tym czasie powstały m.in. dekoracje o numerach produkcyjnych: 60, 67 i 70. W 1988 r. uzyskała dyplom rękodzielnika artysty przyznany przez Komisję Ocen Artystycznych w Warszawie.


A. Pasierbiewicz była inicjatorką utworzenia w spółdzielni pracowni unikatów, którą powołano w 1992 r. Do zespołu wkrótce dołączyły kolejne projektantki - Teresa Liana i Maryla Iwicka. A. Pasierbiewicz podkreśla, że zawsze projektowała instynktownie, wypracowując rozpoznawalny, charakterystyczny styl. Projektowanie wymaga uważności, cierpliwości, kreatywności i znajomości specyfiki lokalnej produkcji. W pierwszych projektach dekoracji A. Pasierbiewicz wykorzystywała głównie stempelki. Z czasem, dla uzyskania ciekawszych efektów zaczęła konsekwentnie łączyć stemplowanie z malowaniem pędzlem.
A. Pasierbiewicz lubiła szczególnie tradycyjny dla bolesławieckiej ceramiki głęboki odcień kobaltu, który często był dominującym kolorem wzoru lub przynajmniej akcentem wielu dekoracji. Sam kobalt projektantka wykorzystała w geometrycznych dekoracjach z
charakterystycznym motywem sieciowym - połączonym z okrągłymi stempelkami z literką L pośrodku (60X) lub z drobniutkimi kółeczkami i kreskami (40X), a także składającą się ze swobodnie rozmieszczonych drobnych stempelków w kilku kształtach (16). Zaprojektowała także minimalistyczną dekorację z motywem wianuszka umieszczonego na dnie naczynia i drobnych kropeczek dopełniających subtelną dekorację (A-2X) oraz wzór pokrywający całą powierzchnię koronkową dekoracją ze stylizowanym kwiatkiem w każdym węźle siatki (27X).
A. Pasierbiewicz upodobała sobie szczególnie zdobiny ciemne, o mocnej tonacji kolorystycznej. Na wzmiankę zasługują historyczne dekoracje: składająca się z białych kółek z kropeczką na kobaltowym tle przełamanych pasmem z brązowych kropek i zielonych gwiazdek (70X), kobaltowo-czarna dekoracja geometryczna pokrywająca szczelnie całą powierzchnię naczynia (140X). Niektóre dekoracje A. Pasierbiewicz znajdują się w ofercie już od kilkudziesięciu lat. Przykładem jest, powstała w 1992 r. i sprzedawana do tej pory, dekoracja U80 złożona z kobaltowych i brązowych pasm stempelków, wyróżniona w 1995 r. tytułem Wzór Roku przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie za wysoki poziom wzornictwa, nawiązanie do tradycji oraz jej twórcze przetworzenie. Na wzmiankę zasługują również wielobarwne dekoracje unikatowe i produkcyjne, składające się z pasm gęstych stempelków o różnych kształtach: U4, U42, 15X, 192X, 217X, 658X, 498BX.
A. Pasierbiewicz stworzyła również minimalistyczne dekoracje z wykorzystaniem motywu dużej kobaltowej kropki (35). Wielobarwne kropki, różnej wielkości rozmieszczone swobodnie na powierzchni naczynia projektantka wykorzystała w dekoracji 38X. Klasyką są już dzisiaj również dekoracje z brązowymi (67) i kobaltowymi (67AX) jagódkami rozsianymi po powierzchni naczynia. W swoich projektach A. Pasierbiewicz wykorzystywała
również jako główny motyw zdobniczy stylizowane, malowane pędzelkiem, kobaltowe kwiaty umieszczone na błękitnej wstędze wydzielonej: pasmem kobaltowych stempelków (U29), pasmem okrągłych wielobarwnych stempelków (U488), czy pasmem brązowych stempelków (U57A).
Na emeryturze A. Pasierbiewicz nadal rozwija swoje pasje artystyczne. Poszerza wiedzę o malarstwie. Z inspiracji twórczością wielkich malarzy, którzy niezmiennie ją zachwycają, powstają na płótnie kolejne barwne geometryczne oraz figuralne abstrakcje i mandale.
Naczynia z dekoracjami autorstwa A. Pasierbiewicz prezentowane były na wielu wystawach oraz zostały laureatami nagród i wyróżnień:
2004 „Wzornictwo Ceramiki Artystycznej”, Bolesławiecki Ośrodek Kultury, Bolesławiec
2003 „Współczesne wzornictwo Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego Ceramika
Artystyczna w Bolesławcu”;, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec
2003 „Pomysł na prezent”, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań
2002 „Współczesne wzornictwo w Ceramice Artystycznej”, 23 Międzynarodowe Targi Pécs
Expo, Węgry
2002 „Projektanci Ceramiki Artystycznej”;, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec
2001 „Ceramika z Bolesławca”, Galeria Fundacji „Cepelia”, Warszawa
2000 „Wzornictwo Ceramiki Artystycznej w Bolesławcu” - wystawa jubileuszowa,
Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań
2000 „50-lecie Ceramiki Artystycznej” w galerii „Za Bramką”, Poznań
1998 „Kamionka Bolesławiecka”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
1998 „Kamionka Bolesławiecka”, Biuro Wystaw Artystycznych, Jelenia Góra
1998 „Ceramika Artystyczna” Bolesławiec - Country Living, Londyn (Wielka Brytania)
1998 Kolekcja wyrobów ceramicznych w dekoracjach unikatowych, Instytut Sztuki,
Chicago (USA)
1998 „Współczesna kamionka bolesławiecka 1948-1998”;, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec
1998 „Forma ‘98”, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań
1998 Międzynarodowe Targi „Ambiente”, Frankfurt nad Menem (Niemcy)
1997 „Dni Dolnego Śląska”, Ostrawa (Czechy)
1996 „Tydzień Polski”, Lille (Francja)
1996 „Ceramika Artystyczna”, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa
1996 „Rękodzieło Artystyczne”, Międzynarodowe Targi Rzemiosła, Monachium (Niemcy)
1995 Nagroda Ministra Przemysłu i Handlu, Wzór Roku ‘95 za wysoki poziom wzornictwa,
nawiązanie do tradycji oraz twórcze przetwarzanie. Nagrodzono zestaw naczyń
kamionkowych projektu artysty plastyka Bronisława Wolanina, w dekoracji Anny
Pasierbiewicz, Teresy Liany oraz Marii Ciszewskiej
1995 Wystawa „Dobry Wzór”, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa
1994 Dobry Wzór, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa