Stempelkiem i pędzlem malowane Ewa Pięta

Stempelkiem i pędzlem malowane Ewa Pięta

Po ukończeniu szkoły średniej związała się zawodowo z ZC „BOLESŁAWIEC”. Początkowo pracowała w szkliwierni, pół roku później przeniosła się do malarni, gdzie zajmowała się malowaniem kubeczków metodą natryskową. W tym czasie przez trzy miesiące uczyła się zdobienia naczyń metodą stempelkową. Od 1994 do 2017 r. pracowała w dziale wzornictwa, a następnie powierzono jej opiekę nad działem produkcji. Do jej zadań należy nadzór prac w malarni artystycznej, wdrażanie nowych dekoracji powstałych w dziale rozwoju oraz przyuczanie nowych pracowników do zawodu zdobnika ceramiki.


E. Pięta stworzyła wiele wzorów dekoracji znajdujących się w ofercie ZC „BOLESŁAWIEC”. Uważa, że wzór nie może powstać w oderwaniu od kształtu naczynia. Musi być odpowiednio skomponowany, żeby idealnie pasował do formy. Nawet najpiękniejszy i najmodniejszy wzór nie będzie dobrze wyglądał na każdym naczyniu. W projektowaniu równie istotne jak własne pomysły jest uwzględnienie oczekiwań klienta oraz uwarunkowań seryjnej produkcji ceramiki użytkowej. Aby stworzyć dobry wzór, należy przede wszystkim śledzić aktualne trendy, wiedzieć, jaka kolorystyka będzie dominować w danym sezonie, próbując przewidzieć, co w najbliższym czasie będzie się cieszyć największą popularnością.
E. Pięta w swoich autorskich projektach wykorzystuje motywy geometryczne połączone z elementami organicznymi. Preferuje kolorystykę monochromatyczną. Uwielbia zieleń i chętnie wykorzystuje różnorodne odcienie błękitu. Jako akcentu używa intensywnych barw, np. żółtej i pomarańczowej. Najpierw projektuje główny, powtarzalny motyw dekoracji, a następnie ją rozbudowuje, dodając kolejne elementy. Jest autorką pierwszej dekoracji unikatowej powstałej w ZC „BOLESŁAWIEC” – DU.1 – składającej się z kobaltowych ślimaczków pokrywających całe naczynie, z krawędzią podkreśloną żółtą bordiurą. W 2001 r. naniosła ten wzór na pierwsze wielkoformatowe naczynia wystawione w przestrzeni miejskiej: dzban (GD 1219) i filiżankę ze spodkiem (GD1220, GD1221), których formy zaprojektowała Janina Bany-Kozłowska. E. Pięta stworzyła również dekorację DU.49 z charakterystycznym motywem splotu siatki, połączonym z elementami kwiatowymi. Skomplikowana, misterna dekoracja DU.163 przypomina z kolei barwne tkaniny paisley (tzw. „wzór turecki” o charakterystycznym kształcie łzy zakręconej u węższego końca). Dużą popularnością cieszy się również minimalistyczna dekoracja A.882A oparta na powtarzalnym motywie pojedynczego kobaltowego kwiatka z pomarańczowym środkiem, która gęsto pokrywa górne partie naczynia, przechodząc następnie w pojedyncze, coraz rzadziej rozmieszczone elementy. W dekoracji DU.177 wykorzystała motyw zgeometryzowanych błękitnych i kobaltowych kwiatów róży. Kolejny wzór jej autorstwa – DU.60 – pojawił się na serwisie herbacianym (formy: Janina Bany-Kozłowska, Barbara Kozłowska-Trojnar), który polska para prezydencka wręczyła brytyjskiej parze książęcej – księżnej Kate i księciu Williamowi podczas ich wizyty w Polsce w 2017 r. W 2005 r. ozdobiony tą dekoracją zestaw całodzienny “Ptak” otrzymał wyróżnienie „Hit Polish Product 2005” przyznane przez Polsko-Amerykańską Izbę Handlową w Chicago oraz tytuł „Dobry Wzór” nadawany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.
W kwietniu 2008 r. powstała pierwsza “zdobinka”, czyli modelka z namalowaną na skórze ceramiczną dekoracją, której zdjęcie do dnia dzisiejszego zdobi elewację ZC „BOLESŁAWIEC”. W roli modelki wystąpiła J. Pięta, wzór naniosły E. Pięta i K. Dąbrowska.
Naczynia z dekoracją autorstwa E. Pięty prezentowane były m.in. w ramach cyklu wystaw „Z bolesławieckiej gliny. Wystawa Stowarzyszenia Gmin Ceramicznych Rzeczypospolitej Polskiej”/„Dall’argilla di Bolesławiec. Mostra dall’Associazione dei Comuni della Ceramica della Repubblica di Polonia” (Bolesławiec 2016; Vietri sul Mare 2016/2017; Rzym, Ancona, Faenza 2017) oraz podczas Targów Ambiente we Frankfurcie w latach 2001-2015.
(info: Muzeum Ceramiki)