Jutrzenka na Ukrainie

W dniach 19.08. - 22.08.2021 Zespół Pieśni i Tańca „JUTRZENKA” przebywał po raz kolejny na Ukrainie w mieście Czerniowce. Skład zespołu był okrojony, nie wszyscy posiadali certyfikaty Covid, a było to wymagane na granicy. Jednak nie odbiło się to na prezentowanym poziomie. Wyjechaliśmy 18.08.2021z Bolesławca zabierając we Wrocławiu dyrektora Zbigniewa Kowalskiego – głównego koordynatora festiwalu „Bukowińskie spotkania”. Do Czerniowców dojechaliśmy 19.08. w godzinach popołudniowych, gdzie byliśmy zakwaterowani w hotelu „Bukowina”. Członkowie zaprzyjaźnionego zespołu „Czerniowianki” przygotowali dla nas piękne powitanie w uroczej restauracji parkowej, gdzie ugościli nas sytą kolacją podczas której do późnych godzin wieczornych biesiadowaliśmy przy wspólnych śpiewach i wymianach doświadczeń i wspomnień z poprzednich spotkań, po czym udaliśmy się na zasłużony odpoczynek do hotelu.

20.08. po spożyciu śniadania w hotelu, w strojach zespołowych udaliśmy się na deptak pod Dom Polski, gdzie śpiewem przywitaliśmy się z mieszkańcami po czym na zaproszenie włodarzy miasta poszliśmy do Ratusza, gdzie odbyła się konferencja prasowa z udziałem dyr. Kowalskiego i przedstawicieli zespołów z Rumunii , Ukrainy oraz miejscowych dziennikarzy. „Jutrzenka” zaprezentowała krótki występ, a po konferencji prasowej przed Ratuszem zaprezentowaliśmy krótki występ dla zebranych mieszkańców miasta. Gospodarze miasta oficjalnie otworzyli festiwal, po czym obejrzeliśmy piękny koncert orkiestry wojskowej z okazji 30-ej rocznicy uzyskania niepodległości Ukrainy. Następnie wszystkie zespoły wzięły udział w pochodzie na głównym deptaku prezentując na przemian swój repertuar. Finał pochodu miał miejsce przed Domem Polskim gdzie przedstawiliśmy piosenki polskie doskonale znane licznym mieszkańcom, którzy przyłączali się do śpiewu. Ta atmosfera zaowocowała zaproszeniem nas przez dyrekcję Domu Polskiego na uroczystą kolację. Następnie cały korowód udał się ulicami miasta do miejskiego parku, gdzie wszystkie zespoły przedstawiły swój program artystyczny przy czym „Jutrzenka” w swoim programie zaprosiła zespół „Czerniowianki” do wspólnego śpiewu na scenie.Wizyta w Domu Polskim przebiegała na ciągłym śpiewaniu polskich piosenek biesiadnych, które były doskonale znane gospodarzom. Z Domu Polskiego wróciliśmy do hotelu gdzie już czekali na nas gospodarze miasta chcąc nam podziękować za naszą aktywność w mieście. Oczywiście mimo zmęczenia i późnej pory, potrafiliśmy rozluźnić atmosferę wśród miejskich radnych śpiewami „Hej sokoły” czy „Jechał kozak”.
21.08. odbyliśmy dwie wizyty w podmiejskich wioskach na zaproszenie gospodarzy, gdzie również przedstawiliśmy swój repertuar co mamy nadzieję zaowocuje w przyszłości bliższymi kontaktami z miejscowymi mieszkańcami.
22.08. zostaliśmy bardzo mile zaskoczeni przybyciem do hotelu zespołu „Czerniowianki”, który chciał nas pożegnać przed wyjazdem. Nie obyło się bez ocierania łez i mocnych uścisków. W południe pożegnaliśmy się i wyjechaliśmy zmęczeni ale szczęśliwi.
28.08. przyjechaliśmy do Lubania na spotkania bukowińskie gdzie zespoły z Ukrainy, Węgier, Rumunii i Polski przedstawiły swój repertuar w ramach festiwalu. Dyr. Kowalski zaprosił wszystkie zespoły na następny dzień do Dzierżoniowa.
29.08. pojechaliśmy na zakończenie festiwalu do Dzierżoniowa, gdzie wzięły udział zespoły z w/w krajów przedstawiając piękne pieśni. Uroczyste zamknięcie festiwalu zakończyło się wspólnym odśpiewaniem hymnu bukowińskiego.
Czekamy z utęsknieniem na kolejną edycję tego pięknego przedsięwzięcia w przyszłym roku.